Het effect van narrowcasting

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord ‘broadcasting’. Dit houdt in het uitzenden van bepaalde informatie aan een zo groot mogelijk publiek, bijvoorbeeld een reclame op televisie. Van narrowcasting heb je misschien nog niet zo vaak gehoord. Dit is namelijk precies het tegenovergestelde van broadcasting. Hierbij wordt specifieke informatie uitgezonden aan een specifieke doelgroep op een specifieke locatie. Narrowcasting wordt gedaan via een beeldscherm. Misschien heb je wel eens een beeldscherm zien hangen in de winkel van een lokale slager waar aanbiedingen op werden vertoond. De mensen die staan te wachten om hun bestelling te plaatsen, kijken naar dit beeldscherm uit interesse of om de tijd te doden. Dit kan ertoe leiden dat meer mensen op bepaalde aanbiedingen ingaan, omdat ze deze vlak voordat ze bestellen nog gezien hebben.

Narrowcasting als intern communicatiemiddel

Het bovenstaande is dus een voorbeeld van het inzetten van narrowcasting als extern communicatiemiddel. Een slager communiceert namelijk naar zijn klanten toe. Narrowcasting kan echter ook worden ingezet als interne communicatie binnen een organisatie. Deze wordt dan gebruikt als elektronische nieuwsbrief. Zo kunnen bijvoorbeeld nieuwe medewerkers worden voorgesteld, verjaardagen van personeel worden medegedeeld of interne vacatures worden geplaatst. Daarnaast kun je via narrowcasting ook algemene informatie communiceren waar de medewerkers wat aan hebben, zoals het lokale weerbericht, het regionale nieuws of de lokale verkeersinformatie. Het scherm hangt dan op een drukbezochte plek in het bedrijf, zodat medewerkers er in het voorbijgaan even op kunnen kijken.

Interactieve narrowcasting

Naast passieve narrowcasting, waarbij informatie via het beeldscherm getoond wordt, bestaat er ook interactieve narrowcasting. Hierbij werkt het scherm als touch screen, waarbij degene die voor het scherm staat bijvoorbeeld bepaalde dingen op het scherm kan aanklikken. Zo kun je op de hoofdpagina bijvoorbeeld verschillende onderwerpen aanbieden, waarvan de kijker zelf bepaalt wat hij of zij wel en niet wil lezen.

Previous

Next